Fast foody – Imperium kontratakuje II

Fast foody – Imperium kontratakuje II

Projekt bez tytulu

W ostatnim wpisie zwróciliśmy uwagę na rolę marketingu internetowego w kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży.

Analizując najbardziej popularne sieci społecznościowe i platformę wideo, można wskazać strategie marketingowe stosowane przez koncerny sprzedające produkty spożywcze o wysokiej zawartości tłuszczy i cukrów oraz sztucznych ulepszaczy i barwników. Poniżej wybrane wyniki badań statystycznych.

Częstotliwość. Sieci fast food publikują swoje treści codziennie a wideo około raz w tygodniu. Sama częstość już ma ogromny wpływ na odbiorcę, tym bardziej dziecko.

Przyjemna i emocjonalna treść. Reklamy są najczęściej zabawne (18-24%). Smak i zadowolenie/satysfakcja to odpowiednio 11-19% i 13-18%. Na Facebooku dodatkowo, częściej niż na innych mediach społecznościowych, publikowane są treści z zakresu więzi rodzinnych (13%).

Health washing. Koncern przedstawia się jako lidera zdrowego trybu życia i wysokiej aktywności sportowej, podczas gdy tak naprawdę przyczynia się do pogorszenia ogólnego stanu zdrowia. Nie dziwić powinny zatem reklamy, w których sportowcy po treningu piją napoje słodzone a drużyna piłkarska udaje się po meczu na posiłek do popularnej sieci burgerów. Wzruszające historie sportowców, będących symbolem witalności i zwycięstwa, są kojarzone ze środkami spożywczymi dostarczającymi pustych kalorii.

Wykorzystanie pandemii. W czasie lockdownów na całym świecie, głównie poprzez reklamę cyfrową, sieci fast food znacząco zwiększyły sprzedaż swoich produktów online oraz w formie dowozów. Dzięki temu sieci powiększyły kanał sprzedaży, który mimo luzowania restrykcji związanych z pandemią, pozostał na wyższym niż dotychczas poziomie. Co więcej, globalne korporacje pokazały w reklamach, że to ich restauracje są najbardziej higieniczne i bezpieczne. Pozytywnie wzmacniały ten obraz, wykorzystując obrazy radośnie powracających rodzin.

Influencerzy. Bardzo istotna strategia marketingowa opiera się na wykorzystaniu wpływu osób popularnych na Instagramie czy Youtubie. Wykorzystując swoje zasięgi, umożliwiają oni realizację celów marketingowych – może to być powrót do restauracji po lockdownach czy promocja danego produktu. Około 20% treści reklamujących niezdrowe napoje i jedzenie, jest skierowana bezpośrednio do dzieci. Ponieważ dzieciom bardzo trudno jest odróżnić komercyjne i niekomercyjne treści publikowane przez influencerów, ta forma reklamy jest bardzo skuteczna.

Advergames. To połączenie gier i reklam. Koncerny spożywcze tworzą darmowe gry dla dzieci dostępne online. Około 1 milion (!) dzieci odwiedza miesięcznie strony z grami tworzone przez koncerny, spędzając na nich około 1 godzinę miesięcznie. Badania wpływu advergames na spożycie niezdrowego jedzenia wśród dzieci, dają bardzo niepokojące wyniki. Dzieci grające w tego typu gry, jedzą o około 56% więcej, reklamowanej, niezdrowej żywności.

Dlaczego to wszystko jest ważne? Od ponad dwudziestu lat świat walczy z globalną epidemią otyłości. Wzrost marketingu śmieciowego jedzenia w czasie pandemii Covid-19 poprzez internet jest znaczący. Wiele lat walki o zdrowy tryb życia jest marnowane. Długookresowe skutki dla dzieci na całym świecie mogą być bardzo negatywne. Należy zwrócić uwagę na treści konsumowane przez nasze dzieci w sieci, obserwować zmiany w ich zachowaniu. Bardzo często przyjemne i nienachalne reklamy tworzą negatywne nawyki żywieniowe u najmłodszych.

Zespół Smart Catering